هدف حقوق در قرآن و مکاتب بشری
نویسندگان
چکیده
مطالعه مقایسه ای هدف حقوق از نگاه قرآن و مکاتب بشری است. حقوق در اندیشه بشری و غربی نگاه به فرجام زندگی انسان دارد و آخرت باوری را مدّ نظر قرار نمی دهد، چنان که برای خدا و اخلاق نیز نقشی قائل نیست. در تفکر بشری، عدالت یکی از اهداف حقوق بشر است و این هدف در این اواخر بیشتر به دفاع از فرد و آزادی او همت می گمارد. حقوق اجتماعی که نقطه مقابل حقوق فردی است به خیر عمومی و حقوق دولت به عنوان اهداف حقوق می اندیشد. حقوق در قرآن، تأمین عدالت را مهم می داند، در عین حال با توجه به وجود ترکیبی انسان )روح و جسم(، حقیقت دنیا باوری و آخرت نگری و مصالح فرد و جامعه، رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خودش و رابطه انسان با انسان را محورهای حقوق می شناسد که هر کدام هدفی را دنبال می کند. تحقق هدف در حوزه رابطه انسان باخود و رابطه انسان باخدا، با هدف حقوق در حوزه رابطه انسان با انسان زمینه پیدا می کند. بر این مبنا حقوق در قرآن ماهیت جامعه گرایانه پیدا می کند که نماد عینی آن همانا دوری از ظلم، تعاون، گذشت، دفاع از مظلوم و حمایت از دین خواهد بود. این اهداف وسیله ای است برای دست یابی به تقوا و رستگاری دنیوی و اخروی که با رشد همه جانبه انسان و خداگونگی انسان در آمیخته است.
منابع مشابه
هدف حقوق در قرآن و مکاتب بشرى
مطالعه مقایسهاى هدف حقوق از نگاه قرآن و مکاتب بشرى است. حقوق در اندیشه بشرى و غربى نگاه به فرجام زندگى انسان دارد و آخرت باورى را مدّ نظر قرار نمىدهد، چنان که براى خدا و اخلاق نیز نقشى قائل نیست. در تفکر بشرى، عدالت یکى از اهداف حقوق بشر است و این هدف در این اواخر بیشتر به دفاع از فرد و آزادى او همت مىگمارد. حقوق اجتماعى که نقطه مقابل حقوق فردى است به خیر عمومى و حقوق دولت به عنوان اهداف حقو...
متن کاملمکاتب ظاهرگرا در تفسیر قرآن
در تاریخ تفسیر قرآن شاهد مکاتب مختلف تفسیری در باب فهم و برداشت آیات الهی هستیم که از یک سو، هر کدام در بستر و ریشهها و عواملی شکل گرفته و از دیگر سو، هر یک از آنها، آثار و تأثیرات خود را بر حوزه اندیشة اسلامی بر جای گذاشته است. در این مقاله از میان مکاتب مختلف و فراوان تفسیری، به بررسی مکتبی عمده و کاملاً متمایز که خود شامل مکاتب فرعی دیگری میشود، پرداخته و در بارة مبانی آن سخن خواهیم گفت. ای...
متن کاملمعاهدات حقوق بشری فضایی متفاوت
معاهدات حقوق بشری برخلاف معاهدات متعارف حقوق بینالمللی ماهیتی حمایتگرانه دارند و نه مبادله متقابل منافع. ماهیت حمایتی اسناد حقوق بشری اقتضا دارد که چارچوب تحلیلی متفاوتی در ارتباط با مسائلی همچون ایراد شرط بر این معاهدات و یا جانشینی کشورها نسبت به این معاهدات اتخاذ شود. در این نوشته افزون بر ارائه یک طبقهبندی ششگانه از معاهدات حقوق بشر با توجه به ماهیت ویژه این معاهدات که کشورهای عضو در حق...
متن کاملمکاتب ظاهرگرا در تفسیر قرآن
در تاریخ تفسیر قرآن شاهد مکاتب مختلف تفسیری در باب فهم و برداشت آیات الهی هستیم که از یک سو، هر کدام در بستر و ریشه ها و عواملی شکل گرفته و از دیگر سو، هر یک از آنها، آثار و تأثیرات خود را بر حوزه اندیشه اسلامی بر جای گذاشته است. در این مقاله از میان مکاتب مختلف و فراوان تفسیری، به بررسی مکتبی عمده و کاملاً متمایز که خود شامل مکاتب فرعی دیگری می شود، پرداخته و در باره مبانی آن سخن خواهیم گفت. ای...
متن کاملاقدامات متقابل در قبال تعهدات حقوق بشری
در غیاب ابردولتی کاملاً سازماندهی شده در عرصة روابط بینالملل، این امر مورد پذیرش قرار گرفته است که دولت زیاندیده میتواند در واکنش نسبت به نقض یک تعهد بینالمللی دست به اقدامات متقابل زند. با این وجود، قلمرو و شرایط توسل به اقدامات متقابل نامحدود نیست، بهویژه زمانی که در مورد دولتهایی باشد که تعهدات حقوق بشری خود را نقض کردهاند. تعهدات حقوق بشری از ویژگیهای خاصی برخوردارند و در موارد معین...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنیجلد ۹، شماره ۳۴، صفحات ۱۶-۴۵
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023